ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

برنامه اروپا در جهت ایمنی هوانوردی EPAS

European Plan for aviation Safety 

با وجود اینکه سوابق ایمنی هوانوردی اروپا درخشان بوده و اهداف عددی در نظر گرفته شده و از پیش تعیین شده برآورده گردیده است ، EPAS برنامه ای در جهت بهبود ایمنی هوانوردی اروپا می باشد .

این برنامه به عنوان مکملی برای برنامه ایمنی موجود(EASP)  که در نوشته قبلی تشریح گردید ، می باشد .


یک نمونه از برنامه EPAS در لینک زیرآورده شده است که مربوط به برنامه 2019 تا 2023  در سازمان EASA می باشد.


https://www.skybrary.aero/bookshelf/books/4506.pdf


یکی از المان های کلیدی مدیریت ایمنی ، مدیریت ریسک می باشد که به معنای تشخیص خطرات و ارزیابی ریسک مربوطه و تصمیم گیری و انتخاب بهترین بازدارنده ها در جهت کاهش یا حذف آن ریسک می باشد.

به طور کلی مواردی که در EPAS درنظر گرفته شده اند عبارتند از :


1-مسائل سیستمی:

یکی از مسائل سیستمی موجود در EPAS ، اجرایی نمودن اصول مدیریت ایمنی می باشد. که اهرم هایی برای اجرایی نمودن این اصول وجود دارد (Enabler) . این اصول به تدریج و به مرور  پیچیده تر خواهد شد. شایستگی و صلاحیت پرسنل فعال در  عملیات ها هوانوردی یکی دیگر از مسائل سیستمی در برنامه EPAS می باشد .


2-موارد عملیاتی:  

مواردی (در هواپیماهای تجاری) که ریسک بیتشری را در بر دارند و برنامه EPAS در نظر گرفته شده اند که  عبارتند از :

- خروج از باند (Runway Excursion)

-ورود غیر مجاز به باند (Runway Incursion)

-برخورد در آسمان (Mid-Air Collision)

-برخورد کنترل شده به موانع (CFIT)

- از دست دادن کنترل(Loss of control)

-ایمنی عملیات زمینی


3-مسائل جدید :


یکی از دیگر مواردی که که در EPAS  در نظر گرفته شده است ، مسئله های جدیدی که به تدریج و با پیشرفت تکنولوژی در هوانوردی  به وجود می آید، است.


4-عملکرد نیروی انسانی:

عملکرد نیروی انسانی یکی از دیگر مواردی است که در EPAS در نظر گرفته شده است .


منبع و اطلاعات بیشتر +


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.