European Plan for aviation Safety
با وجود اینکه سوابق ایمنی هوانوردی اروپا درخشان بوده و اهداف عددی در نظر گرفته شده و از پیش تعیین شده برآورده گردیده است ، EPAS برنامه ای در جهت بهبود ایمنی هوانوردی اروپا می باشد .
این برنامه به عنوان مکملی برای برنامه ایمنی موجود(EASP) که در نوشته قبلی تشریح گردید ، می باشد .
یک نمونه از برنامه EPAS در لینک زیرآورده شده است که مربوط به برنامه 2019 تا 2023 در سازمان EASA می باشد.
https://www.skybrary.aero/bookshelf/books/4506.pdf
یکی از المان های کلیدی مدیریت ایمنی ، مدیریت ریسک می باشد که به معنای تشخیص خطرات و ارزیابی ریسک مربوطه و تصمیم گیری و انتخاب بهترین بازدارنده ها در جهت کاهش یا حذف آن ریسک می باشد.
به طور کلی مواردی که در EPAS درنظر گرفته شده اند عبارتند از :
1-مسائل سیستمی:
یکی از مسائل سیستمی موجود در EPAS ، اجرایی نمودن اصول مدیریت ایمنی می باشد. که اهرم هایی برای اجرایی نمودن این اصول وجود دارد (Enabler) . این اصول به تدریج و به مرور پیچیده تر خواهد شد. شایستگی و صلاحیت پرسنل فعال در عملیات ها هوانوردی یکی دیگر از مسائل سیستمی در برنامه EPAS می باشد .
2-موارد عملیاتی:
مواردی (در هواپیماهای تجاری) که ریسک بیتشری را در بر دارند و برنامه EPAS در نظر گرفته شده اند که عبارتند از :
- خروج از باند (Runway Excursion)
-ورود غیر مجاز به باند (Runway Incursion)
-برخورد در آسمان (Mid-Air Collision)
-برخورد کنترل شده به موانع (CFIT)
- از دست دادن کنترل(Loss of control)
-ایمنی عملیات زمینی
3-مسائل جدید :
یکی از دیگر مواردی که که در EPAS در نظر گرفته شده است ، مسئله های جدیدی که به تدریج و با پیشرفت تکنولوژی در هوانوردی به وجود می آید، است.
4-عملکرد نیروی انسانی:
عملکرد نیروی انسانی یکی از دیگر مواردی است که در EPAS در نظر گرفته شده است .