ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

سیستم بایگانی سوابق صلاحیت پروازی7

    مقدمه :

این نوشته در ادامه مطالب مربوط به  Part-m   می باشد . 

اگر نوشت های قبلی را مطالعه نکرده در زیر لیست نوشته های  مرتبط قبلی آورده شده است :

1- تشریح قوانین Part-m

2- گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری

3-بررسی هواپیما قبل از پرواز

4-صلاحیت پروازی هواپیما 

5-برنامه تعمیر و نگهداری

6-AD  چیست ؟ 



اصل مطلب :

زمانی که یک Task یا یک کار معین در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیمایی صورت میگیرد ، برگه های مربوط به آن باید  د راولین فرصت ممکن بایگانیی گردد و از مدت انجام کار تا ثبت آن در سیستم بایگانی نباید بیشتر از 30 روز به طول انجامد. 

مواردی که بایگانی میگردد به شرح زیر می باشد :

-Aircraft Logbook

-Engine logbook

-Engine module Log card 

-Propeller Log book


 چه مواردی در Air Craft  Log Book   ثبت میگردد  و سوابق صلاحیت پروازی شامل چه مواردی می باشد  ؟

رجیستر هواپیما ، تعداد ساعت پرواز و مدت زمان پرواز  و فرود  (Flight Cycle )  از مواردی است که  در کتب سوابق هواپیما ثبت می گردد.

و یا تعداد کل ساعات پروازی   (Total Flight Time) نیز  در آن ثب می گردد. از دیگر مواردی که با عنوان سوابق هواپیما ثبت می شود عبارتند از:


1-وضعیت امریه های صلاحیت پروازی ،  یعنی اینکه آیا انجام شده اند یا نه .

2-وضعیت modification and Repair

3- وضعیت تطابق داشتن با برنامه تعمیر و نگهداری  (Maintenance Program)

4- وضعیت قطعات موسوم به  Service  life limited Part

قطعاتی که عمر محدودی دارند و  اصطلاحا  قطعات مصرفی بوده ، مانند لاستیک ها

5-گزارشات mass And Balance

6- لیست امور تعمیر و نگهداری که انجام آن به تعویق افتاده است .

یک نمونه از امور تعمیر و نگهداری به تعویق افتاده ، اموری است که به دلیل مناسب نبودن شرایط (عدم وجود قطعه جدید ، نبودن تجهیزات و ...) به تعویق افتاده است . 


- مدیر دپارتمان  صلاحیت پروازی (CAMO) مسئول کنترل و  بررسی صحت اطلاعات مندرج در برگه های Log Book می باشد  و در هنگام درخواست سازمان هواپیمایی کشوری ،  باید بتوان سوابق و جزئیات دقیق امور تعمیر و نگهداری صوتر گرفته را ارائه داد.


- سیستم ثبت سوابق باید عاری از هرگونه خط خوردگی باشد و حتی  در صورت بروز اشتباه ، عمل  اصلاح  کردن باید به نحوی صورت گیرد که نوشته های قبلی مشخص باشد .


-حداقل به مدت 36 ماه باید سوابق مربوط به امور تعمیر و نگهداری را نگه داشت.

- حداقل به مدت 12 ماه باید سوابق مربوط به  هواپیما یا قطعاتی که از سرویس دهی خارج شده اند ، نگه داری گردد.



نوشته بعدی :

Operators Technical Log System


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.