مقدمه :
این نوشته در ادامه مطالب مربوط به Part-m می باشد .
اگر نوشت های قبلی را مطالعه نکرده در زیر لیست نوشته های مرتبط قبلی آورده شده است :
2- گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری
اصل نوشته :
برنامه تعمیر و نگهداری یا maintenance program
برنامه ای را گویند که الزامات و Task های تعمیر و نگهداری در آن ذکر می شود.
یک هواپیما داریم و می خواهیم آن را تعمیر کنیم و در شرایط خوبی(Continuing Airworthiness) آن را نگه داریم.
اما چگونه ؟
جواب در این است که باید مطابق با برنامه ای پیش برویم و مطمئن باشیم که همه کار ها به موقع انجام شده و هیچ موردی از قلم نمی افتد .
نکته اول این است که برنامه تعمیر ونگهداری یا Maintenance Program باید به تایید سازمان هواپیمایی کشوری برسد.
نکته دیگر این است که این امکان وجود دارد که برنامه تعمیر و نگهداری در CAME یا Continuing Airworthiness Management Exposition به تایید برسد و این در صورتی است که CAME به تایید سازمان هواپیمایی کشوری رسیده باشد .
برنامه تعمیر و نگهداری باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟
1- دستور العمل های صادره از هواپیمایی کشوری را اجرا و رعایت نماید
2-دستور العمل های مبادی زیر را رعایت نماید :
- Holder of type certificate
-restricted type certificate
-Supplemental type certificate
-Major repair Design Organization
-TSO authorization
3- برای هر هواپیما یک برنامه تعمیر و نگهداری باید وجود داشته باشد.
4- برنامه تعمیر و نگهداری برای هواپیماهای که شاخص MTOW آنها بالاتر از 13000 کیلوگرم باشد ، بر اساس گزارشات تیمی به نام MRB یا بر اساس MPD تعیین می شود.
MRB=Maintenance review Board
MPD=Maintenance Planning Document