ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

برنامه تعمیر و نگهداری-5

 

 مقدمه :

این نوشته در ادامه مطالب مربوط به  Part-m   می باشد . 

اگر نوشت های قبلی را مطالعه نکرده در زیر لیست نوشته های  مرتبط قبلی آورده شده است :

1- تشریح قوانین Part-m

2- گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری

3-بررسی هواپیما قبل از پرواز

4-صلاحیت پروازی هواپیما 




اصل نوشته :

برنامه تعمیر و نگهداری یا maintenance  program 

 برنامه ای را گویند که الزامات و Task  های تعمیر و نگهداری در آن ذکر می شود.


یک هواپیما داریم و می خواهیم آن را تعمیر کنیم و در شرایط خوبی(Continuing Airworthiness) آن را نگه داریم. 

اما چگونه ؟

جواب در این است که باید مطابق با برنامه ای پیش برویم و مطمئن باشیم که همه کار ها به موقع انجام شده و هیچ موردی از قلم نمی افتد .

نکته اول این است که برنامه تعمیر ونگهداری یا  Maintenance Program باید به تایید سازمان هواپیمایی کشوری برسد.


نکته دیگر این است که این امکان وجود دارد که برنامه تعمیر و نگهداری در CAME یا  Continuing Airworthiness Management  Exposition    به تایید برسد   و این در  صورتی است که CAME به تایید سازمان هواپیمایی کشوری رسیده باشد .


برنامه تعمیر و نگهداری باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

1- دستور العمل های صادره از هواپیمایی کشوری را اجرا و رعایت نماید

2-دستور العمل های مبادی زیر را رعایت نماید :

- Holder of type certificate

-restricted type certificate

-Supplemental type certificate

-Major repair Design Organization

-TSO authorization 


 3- برای هر هواپیما یک برنامه تعمیر و نگهداری باید وجود داشته باشد.

4- برنامه تعمیر و نگهداری برای هواپیماهای که شاخص MTOW  آنها بالاتر از 13000 کیلوگرم باشد ، بر اساس گزارشات  تیمی به نام MRB    یا بر اساس   MPD  تعیین می شود.

MRB=Maintenance review Board

MPD=Maintenance Planning Document



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.