این نوشته در ادامه مطالب مربوط به Part-m می باشد .
اگر نوشت های قبلی را مطالعه نکرده در زیر لیست نوشته های مرتبط قبلی آورده شده است :
2- گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری
اصل مطلب :
زمانی که یک Task یا یک کار معین در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیمایی صورت میگیرد ، برگه های مربوط به آن باید د راولین فرصت ممکن بایگانیی گردد و از مدت انجام کار تا ثبت آن در سیستم بایگانی نباید بیشتر از 30 روز به طول انجامد.
مواردی که بایگانی میگردد به شرح زیر می باشد :
-Aircraft Logbook
-Engine logbook
-Engine module Log card
-Propeller Log book
چه مواردی در Air Craft Log Book ثبت میگردد و سوابق صلاحیت پروازی شامل چه مواردی می باشد ؟
رجیستر هواپیما ، تعداد ساعت پرواز و مدت زمان پرواز و فرود (Flight Cycle ) از مواردی است که در کتب سوابق هواپیما ثبت می گردد.
و یا تعداد کل ساعات پروازی (Total Flight Time) نیز در آن ثب می گردد. از دیگر مواردی که با عنوان سوابق هواپیما ثبت می شود عبارتند از:
1-وضعیت امریه های صلاحیت پروازی ، یعنی اینکه آیا انجام شده اند یا نه .
2-وضعیت modification and Repair
3- وضعیت تطابق داشتن با برنامه تعمیر و نگهداری (Maintenance Program)
4- وضعیت قطعات موسوم به Service life limited Part
قطعاتی که عمر محدودی دارند و اصطلاحا قطعات مصرفی بوده ، مانند لاستیک ها
5-گزارشات mass And Balance
6- لیست امور تعمیر و نگهداری که انجام آن به تعویق افتاده است .
یک نمونه از امور تعمیر و نگهداری به تعویق افتاده ، اموری است که به دلیل مناسب نبودن شرایط (عدم وجود قطعه جدید ، نبودن تجهیزات و ...) به تعویق افتاده است .
- مدیر دپارتمان صلاحیت پروازی (CAMO) مسئول کنترل و بررسی صحت اطلاعات مندرج در برگه های Log Book می باشد و در هنگام درخواست سازمان هواپیمایی کشوری ، باید بتوان سوابق و جزئیات دقیق امور تعمیر و نگهداری صوتر گرفته را ارائه داد.
- سیستم ثبت سوابق باید عاری از هرگونه خط خوردگی باشد و حتی در صورت بروز اشتباه ، عمل اصلاح کردن باید به نحوی صورت گیرد که نوشته های قبلی مشخص باشد .
-حداقل به مدت 36 ماه باید سوابق مربوط به امور تعمیر و نگهداری را نگه داشت.
- حداقل به مدت 12 ماه باید سوابق مربوط به هواپیما یا قطعاتی که از سرویس دهی خارج شده اند ، نگه داری گردد.
نوشته بعدی :
Operators Technical Log System