-
Helicopter SMS Toolkit
پنجشنبه 17 آبان 1403 23:40
Background The IHST (now called the Vertical Aviation Safety Team ) SMS Toolkit is a Safety Management System toolkit of use to all helicopter operators, regardless of the size of their business, what roles and tasks they undertake, and where they operate in the world. The 2005 International Helicopter Safety...
-
موضوعات
پنجشنبه 17 آبان 1403 23:38
safety driven decision making safety culture ICAO SPI- safety performance indicator Annex III to the EU regulation on Air Operations, Part ORO Subpart GEN Section II ‘Management System’ and the relevant AMCs and GM doc 9859
-
تفاوت type certificate با Supplemental Type certificate در چیست ؟
سهشنبه 27 خرداد 1399 13:30
type certificate چیست ؟ یک گواهی نامه است که نشان می دهد یک وسیله پرنده تمامی الزامات صلاحیت پروازی تعیین شده در قوانین و استانداردهای هواپیمایی را مطابق با قوانین مصویب رعایت نموده است . این گاهی نامه توسط شرکت سازنده امضا می شود . Supplemental Type certificate چه معنایی دارد ؟ فرض کنید یک شرکت می خواهد برای قسمت پشت...
-
Part-m -Subpart-D در مورد Maintenance Data
سهشنبه 27 خرداد 1399 13:22
مقدمه : این نوشته در ادامه مطالب مربوط به Part-m می باشد . اگر نوشت های قبلی را مطالعه نکرده در زیر لیست نوشته های مرتبط قبلی آورده شده است : 1- تشریح قوانین Part-m 2- گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری 3-بررسی هواپیما قبل از پرواز 4-صلاحیت پروازی هواپیما 5-برنامه تعمیر و نگهداری 6-AD چیست ؟ 7-سیستم بایگانی سوابق صلاحیت...
-
ATL چیست ؟ 8
دوشنبه 26 خرداد 1399 13:03
مقدمه : این نوشته در ادامه مطالب مربوط به Part-m می باشد . اگر نوشت های قبلی را مطالعه نکرده در زیر لیست نوشته های مرتبط قبلی آورده شده است : 1- تشریح قوانین Part-m 2- گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری 3-بررسی هواپیما قبل از پرواز 4-صلاحیت پروازی هواپیما 5-برنامه تعمیر و نگهداری 6-AD چیست ؟ 7-سیستم بایگانی سوابق صلاحیت...
-
سیستم بایگانی سوابق صلاحیت پروازی7
یکشنبه 25 خرداد 1399 12:40
مقدمه : این نوشته در ادامه مطالب مربوط به Part-m می باشد . اگر نوشت های قبلی را مطالعه نکرده در زیر لیست نوشته های مرتبط قبلی آورده شده است : 1- تشریح قوانین Part-m 2- گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری 3-بررسی هواپیما قبل از پرواز 4-صلاحیت پروازی هواپیما 5-برنامه تعمیر و نگهداری 6-AD چیست ؟ اصل مطلب : زمانی که یک Task...
-
AD چیست؟ 6
شنبه 24 خرداد 1399 08:47
مقدمه : این نوشته در ادامه مطالب مربوط به Part-m می باشد . اگر نوشت های قبلی را مطالعه نکرده در زیر لیست نوشته های مرتبط قبلی آورده شده است : 1- تشریح قوانین Part-m 2- گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری 3-بررسی هواپیما قبل از پرواز 4-صلاحیت پروازی هواپیما 5-برنامه تعمیر و نگهداری اصل نوشته : AD به معنای Airworthiness...
-
برنامه تعمیر و نگهداری-5
پنجشنبه 22 خرداد 1399 10:58
مقدمه : این نوشته در ادامه مطالب مربوط به Part-m می باشد . اگر نوشت های قبلی را مطالعه نکرده در زیر لیست نوشته های مرتبط قبلی آورده شده است : 1- تشریح قوانین Part-m 2- گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری 3-بررسی هواپیما قبل از پرواز 4-صلاحیت پروازی هواپیما اصل نوشته : برنامه تعمیر و نگهداری یا maintenance program برنامه...
-
پرواز ارزیابی عملکرد سیستم ها بعد از چک سنگین
پنجشنبه 22 خرداد 1399 09:39
مقدمه : در قسمتی از پست مربوط به صلاحیت پرواز به یک نوع پرواز به نام Check Flight (چک فلایت) اشاره شد . حال در این نوشته این موضوع را بیشتر توصیح می دهم. اصل نوشه : اولین ویژگی این نوع پرواز این است که این پرواز با هدف درآمد زایی صورت نمیگیرد .(مسافری جابجا نمی شود و خدماتی هم ارائه نمی گردد.) دومین ویژگی این پرواز...
-
پرواز برای چک کردن عملکرد
پنجشنبه 22 خرداد 1399 09:21
A Functional Check Flight is a description normally given to a non revenue flight which has the sole purpose of checking for the correct airborne function of certain aircraft systems. These flights can be conducted for a number of reasons, such as: after a single significant maintenance action. after a major Base...
-
صلاحیت پروازی هواپیما
پنجشنبه 22 خرداد 1399 09:16
مقدمه: این نوشته در ادامه مطالب مربوط به تشریح قوانین PART-m می باشد . بنابر این قبل از خواندن این نوشته ، مرور مظالب زیر توصیه می شود : 1- تشریح قوانین Part-m 2- گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری 3-بررسی هواپیما قبل از پرواز اصل نوشته : Sub Part-c Continuing airworthiness tasks بخشی از صلاحیت پروازی هواپیما در تجیهیز...
-
بررسی هواپیما قبل از پرواز -Pre-Flight Inspection
چهارشنبه 21 خرداد 1399 13:06
در این پست قصد دارم توضیحاتی در مورد بازدید یا بررسی قبل از پرواز یا PreFlight inspection بدهم: در شرح قوانین Part-m توضیح دادیم که خلبان وظیفه انجام preflight Inspection را دارد . حالا در ادامه این مطلب می خوایم توضیح دهیم که این کار چطور انجام میشه : تصویر زیر تا حد زیادی توضیح میده که چطوری این کار رو انجام باید...
-
گزارش رویداد در هواپیمایی کشوری
چهارشنبه 21 خرداد 1399 12:34
مقدمه : 1- این نوشته در ادامه تشریح قوانین Part-m می باشد و بنابر این قبل از خواندن این نوشته پیشنهاد می شود مطلب زیر را مطالعه نمایید: قوانین Part-m اصل نوشته : M.A.202 occurrence reporting گزارش رویداد بند a مطابق با این بند افراد مسئول ( M.A.201 Responsibilities ) باید هرگونه مواردی که ایمنی پرواز را به خطر می...
-
تشریح کامل قوانین صلاحیت پروازی Part-m
چهارشنبه 21 خرداد 1399 08:36
مقدمه: مدتی بود که می خواستم پستی را به شرح قوانین Part-m اختصاص بدهم و به بهانه های مختلف این کار به تعویق می افتاد . حالا امروز این فرصت دست داده که این کار رو انجام بدم. برای میطالعه قوانین هواپیمایی کشوری بهترین سایتی که می تونید به راحتی نسخه های بروز شده قوانین رو از اون دانلود کنید ، سایت سازمان هواپیمایی کشوری...
-
خطر آتش گرفتن باتری در هواپیما
دوشنبه 22 اردیبهشت 1399 09:01
بسیار ی از انواع باتری ها در زیر مجموعه DG (dangerous good ) قرار میگیرند . هم در قوانین IATA و هم در قوانین ICA O همان طور که می دانیم در هواپیما علی رقم با وجود سیستم Pressurization ، اندکی تغییر فشار رخ می دهد و همین تغییر فشار باعث ایجاد فعل و انفعالاتی در باتری می گردد که گاها منجر به آتش گرفتن آن می گردد و بنابر...
-
شبرنگ کف راهرو هواپیما برای خروج
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 08:11
در زمان هایی که کابین پرواز پر از دود یا Smoke باشد و به طوری که نتوان راه های خروجی هواپیما را به راحتی مشاهده کرد، EFP یا Emergency Floor Path به مسافران کمک می نماید تا راه خروجی را راحت تر پیدا نمایند و تخلیه را سریع تر انجام دهند. EFP ها الزاما از نوع Electrical light نیستند و امروزه با پیشرفت تکنولوژی نوعی...
-
آموزش عملیات در ایرلاین
شنبه 20 اردیبهشت 1399 13:31
در بخش معاونت عملیات یک زیر مجموعه به نام آموزش عملیات وجود دارد که وظیفه آن اجرای الزامات آموزشی می باشد. نظام نامه OM دارای زیر مجموعه هایی می باشد که یکی از بخش های آن OM-D می باشد که به بحث FCTM اختصاص دارد. FCTM= Flight Crew Training Manual
-
Pilot Incapacitation چیست ؟
شنبه 20 اردیبهشت 1399 13:23
ناتوانی خلبان برای انجام وظایف روتین (Normal Duties) به دلیل وقوع یک سری از فاکتور های فیزیولوژیک را Pilot Incapacitation گویند. در بدترین حالت ممکن است خلبان دچار است قلبی و حتی مرگ گردد اما این به معنای خطرناک ترین واقعه نیست . زیرا در صورت وقوع این مورد ، می توان با پیامد های آن به نحوی مقابله کرد. بیشترین آمار در...
-
ممیزی LOSA چیست ؟
جمعه 19 اردیبهشت 1399 13:10
خود کلمه LOSA به معنای Line Operation Safety Audit می باشد . دلیلی که در مراجع معتبر قوانین هواپیمایی مسافربری ذکر می شود به شرح زیر است : Develop Countermeasures to Operational errors در واقع این ممیزی با هدف شناسایی و جلوگیری از ERROR ها انجام می گردد . ما باید خطاها (ERRORs) ها را بشاسیم و تا حد ممکن از بروز آنها...
-
ممیزی iosa چیست ؟
پنجشنبه 18 اردیبهشت 1399 13:01
خود کلمه IOSA به معنای زیر می باشد : IATA Operational Safety Audit IATA هم که به معنای international Air transportation Association می باشد. بنابر این IOSA یک ممیزی است که توسط اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی IATA صورت میگیرد و هدف آن به شرح زیر اعلام شده است : to improve Airline Operational Safety البته این هدف...
-
واحد تضمین کیفیت در صنعت هواپیمایی
دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 10:39
در نوشته قصد دارم مطالبی در مورد واحد تضمین کیفیت یا Quality Assurance یا به اختصار QA در صنعت هواپیمایی بنویسم. تضمین کیفیت یک واحد نظارتی در صنعت هواپیمایی میباشد که نقش آن مانیتور کردن قسمت های مختلف یک سازمان (برای مثال ایرلاین) می باشد و در صورت وجود مغایرت با آنچه که قوانین الزامی میکنند ، اقداماتی انجام می دهد...
-
ارزیابی ریسک
چهارشنبه 27 فروردین 1399 16:12
در این ویدئو توضیحاتی را در مورد نحوه ارزیابی ریسک و محاسبات مربوط به آن با استفاده از ماتریس ریسک داده ام : امیدوارم مفید باشد .
-
پنج مهارت در حوزه CRM
چهارشنبه 20 فروردین 1399 12:46
CRM به معنای Crew Resource Management می باشد و هدف آن ارتقاء نحوه استفاده از امکانات موجود توسط پرسنل کروی پرواز می باشد تا بتوانند بهره وری عملکرد را افزایش داده و همچنین میزان استرس را به حد اقل برسانند . همچنین می توان گفت ، حوزه CRM رابطه زیادی با دانش فنی (Technical) و اصول عملیاتی پرواز ندارد و بیشتر مربوط به...
-
گزیده ای از قوانین Part-21
چهارشنبه 20 فروردین 1399 09:38
در این نوشته قوانین Part-21 را که مربوط به طراحی و تولید در حوزه هواپیمایی می باشد را به صورت فهرست وار و جهت دسترس بودن می آورم و توضیحات مختصری در مورد هر Sub-Part می آورم: مرجع : بخش قوانین سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی https://www.cao.ir/rules_and_regulation Subpart-D 21.A.90A Scope This Subpart establishes...
-
Aircraft Certification for Bird Strike Risk
شنبه 30 آذر 1398 13:28
تعداد زیادی از رویداد های مربوط به برخورد پرندگان تاثیر ی بر ایمنی پرواز ها ندارد . مگر در شرایطی که پرنده بزرگ وارد موتور شود. این گواهی نامه میزان مقاومت بدنه و موتور را در برابر برخورد پرندگان مشخص می نماید. فاکتوری که بیشترین تاثیر را در ایجاد صدمه دارد ، سرعت می باشد . انرژی جنبشی رابطه مستقیم با مربع سرعت (توان...
-
کلاس Air Ops
شنبه 30 آذر 1398 08:45
BR یا Basic regulation توسط پارلمان اتحادیه اروپا تصویب میگردد. IR یا Implementing Rules توسط کمیسیون تدوین میگردد. *** مواردی که رعایت آنها الزامی میباشد و اصطلاحا Legally Binding می باشند عبارتند از : BR و IR و همچنین به آن Hard Law گفته می شود. مواردی که رعایت آنها الزامی نمی باشد (Not Binding) می باشد عبارتند از :...
-
مجوز فعالیت هواپیمایی یا AOC
جمعه 29 آذر 1398 22:14
مجوز فعالیت در زمینه هواپیمایی یا AOC به مجوزی گفته می شود که به اپراتور اجازه می دهد ، فعالیت داشته باشد. (با توجه به انکس 6 قوانین ایکائو) این مجوز در ایران از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ میگردد. در مجوز مذکور مواردی ذک رمی شود از قبیل : 1- محل شرکت 2- تاریخ شروع مجوز و مدت اعتبار 3- تایپ یا نوع هواپیمایی که در شرکت...
-
قوانین 996/2010 - بررسی و جلوگیری از وقوع سوانح و رویداد ها در هواپیمایی کشوری
دوشنبه 1 مهر 1398 12:13
هدف : ارتقاء ایمنی هوانوردی و همچنین شامل موارد زیر می باشد : - فراهم کرن قوانین در مورد در دسترس بودن اطلاعات مربوط به اشخاص درون هواپیما و کالاهای خطر ناک که ممکن است در ایجاد رویداد سهیم باشند . - کمک رسانی به اشخاصی که در سانحه آسیب دیده اند و نیز به بستگان ایشان - در مورد رویدادهایی که در خارج از اتخادیه اروپا رخ...
-
قوانین 83/2014 - محدودیت زمان پرواز -FTL
شنبه 23 شهریور 1398 08:30
این قوانین مربوط به محدودیت زمان پرواز و استراحت کروی پرواز می باشد. تعریف Acclimatised: زمانی که زمان بیولوژیکی بدن کروی پرواز با آن منطقه ای که در آن قرار دارد ، سازگار باشد. تعریف زمان بیولوژیکی : اینکه بدن احساس کند که الان شب و موقع خواب است و یا اینکه الان اول صبح است و خواب الوده بودن غیر طبیعی باشد. نکته: کروی...
-
قوانین 376/2014 تحلیل گزارشات و پیگیری رویدادها در هواپیمایی غیر نظامی
چهارشنبه 20 شهریور 1398 08:46
دو قانون اصلی رفرنس مربوط به این بحث عبارت است از : 1- قوانین EU به شماره 376/2014 2- قوانین الحاقی کمیسیون به شماره 2015/1018 ( لینک ) در مورد دوم لیست رویداد هایی که گزارش آنها اجباری می باشد ، آورده شده است. اهداف : ارتقاء سطح ایمنی در هوانوردی به اطمینان از اینکه مواردی که ایمنی را به خطر می اندازد گزارش می گردد و...