-
Basic regulation - قوانین 216/2008
شنبه 16 شهریور 1398 12:05
این قوانین در سپتامبر 2018 لغو گردیده و دیگر کاربردی نمی باشد هدف : حفظ و ارتقاع سطح ایمنی موجود در هواپیمایی اروپا منبع و اطلاعات بیشتر+
-
قوانین 2018/1139
پنجشنبه 14 شهریور 1398 09:08
هدف اصلی از قوانین : حفظ و ارتقاع ایمنی هواپیمایی کشوری در اروپا اهداف دیگر: - بهبود عملکرد هواپیمایی کشوری -تسهیل جابجایی کالا، مسافران ، خدمات ، در صنعت رقابتی هواپیمایی در اروپا -ارتقاء سطح امنیت پرواز ها در اتحادیه اروپا - کمک به کشور های عضو اتحادیه اروپا در جهت بهره گیری از حقوق خود و انجام تعهدات خود طبق...
-
قوانین 2015/1018 در مورد گزارش اجباری رویدادها در هواپیمایی غیر نظامی
دوشنبه 11 شهریور 1398 13:21
انکس 1 : (عملیات پرواز) مواردی که باید گزارش گردد به شرح زیر می باشد : 1- عملیات هواپیمایی شامل موارد زیر: - عملیات پرواز -آماده سازی هواپیما - تیک اف و لندینگ -تمامی فاز های پرواز 2- موارد فنی : -سیستم ها و بدنه - موتور و سیستم پیشرانش 3- سیستم ناوبری : این حوزه مربوط به موارد اتفاق افتاده در زمینه ارتباط به برج...
-
قوانین 139/2014 - الزامات مربوط به فرایند اجرایی در فرودگاه ها -موسوم به EASA ADR
شنبه 9 شهریور 1398 10:37
1-فرودگاه هایی که تعداد مسافر سالانه آنها کمتراز 10 هزار نفر باشد ، از رعایت الزامات مربوط به این آیین نامه معاف هستند. 2- استاندارد های مربوط به این آیین نامه برگرفته از انکس 14 از قوانین ایکائو می باشد . 3-تاریخ الزامی شدن رعایت آیین نامه اجرایی (entry into force) مذکور فوریه 2014 می باشد/ اطلاعات بیشتر و منبع +
-
قوانین 1332/2011 -الزامات استفاده از فضای آسمان و فرآیند های عملیاتی برای جلوگیری از برخورد هواپیما
دوشنبه 4 شهریور 1398 12:10
هدف از ایجاد این قوانین ارتقاء سطح ایمنی هواپیماهای رجیسترکشور های اروپا می باشد (و یا رجیستر کشور های دیگر بوده و توسط اپراتوراروپایی به پرواز در می آیند) *** نتایج مطالعات نشان می دهد احتمال برخورد دو هواپیما در آسمان با سیستم ACASS II حال حاضر ، 2.7 ضرب در 10 به توان -8 می باشد. با این تفسیر ضریب ریسک ایمنی سیستم...
-
قوانین شماره 1108/2009 - ارتقاع بودجه EASA در حوزه فرودگاه ها و ATM و ANS
یکشنبه 3 شهریور 1398 09:17
هدف از قوانین : ارتقاع سطح ایمنی به موازات افزایش ترافیک هواپیمایی منبع و اطالعات بیشتر+
-
الزامات پزشکی خلبان طبق قوانین EASA
پنجشنبه 31 مرداد 1398 10:38
در 24 مارچ سال 2015در پرواز شماره 9525 شرکت Germanwing ، کمک خلبانی که به استناد شواهد ، مشکل روحی روانی داشت و با قفل کردن درب کاکپیت ، هواپیما را به سمت کوه هدایت کرد و تمام سرنشینان آن جان باختند. بعد از این حادثه ، بررسی های دقیق تری جهت چک پزشکی خلبانان توسط ایرلاین ها و قوانین صوتر می گیرد. منبع و اطلاعات بیشتر+
-
JAR چیست؟
پنجشنبه 31 مرداد 1398 09:04
قبل از تاسیس EASA مسئولیت انتشار قوانین مربوط به عملیات ،تعمیر و نگهداری، مدارک و تعیین استانداردها برای تمام کلاس (Class) هواپیماها ، با JAR بوده است. jar=Joint Aviation Authorities jar از دو بخشزیر تشکیل شده است : 1- قوانین (ک هبه صورت رایگان در سایت JAA در دسترس است) 2- موارد تکمیلی که خود شامل موارد زیر می باشد...
-
IR-OPS یا همان Air-OPS
چهارشنبه 30 مرداد 1398 10:50
معرفی : در 5 اکتبر سال 2012 میلادی کمیسیون مربوطه تشکیل گردید. IR-OPS به معنای Implementing Rules -Operations می باشد اما به نام های دیگری نظیر EASA OPS و EASA Air OPS نیز شناخته می شود. این مجموعه قوانین جایگزینی برای EU-OPS می باشد و همچنین جزئیات مربوط به Ramp inspection را دارا می باشد . زمان اجباری شدن رعایت...
-
انکس های ایکائو و داکیومنت ها
چهارشنبه 30 مرداد 1398 09:11
استانداردهای ایکائو در انکس ها مشخص گردیده است که تعداد آنها 19 عدد می باشد . هر انکس به یک موضوع خاص می پردازد . همه این انکس ها در حال اصلاح ، تغییر و به روز رسانی هستند. انکس ها و موضوعات مربوطه به شرح زیر می باشند : انکس 1 : مدارک انکس 2 :قوانین هوانوردی انکس 3: آب و هوا انکس 4 : چارت های هوایی انکس 5 : مقیاس های...
-
برنامه اروپا در جهت ایمنی هوانوردی EPAS
چهارشنبه 30 مرداد 1398 08:44
European Plan for aviation Safety با وجود اینکه سوابق ایمنی هوانوردی اروپا درخشان بوده و اهداف عددی در نظر گرفته شده و از پیش تعیین شده برآورده گردیده است ، EPAS برنامه ای در جهت بهبود ایمنی هوانوردی اروپا می باشد . این برنامه به عنوان مکملی برای برنامه ایمنی موجود( EASP ) که در نوشته قبلی تشریح گردید ، می باشد . یک...
-
برنامه ایمنی هوانوردی اروپاEASP
چهارشنبه 30 مرداد 1398 08:12
European Aviation Safety Program برنامه ای در جهت اطمینان از وجود ایمنی در هوانوردی اروپا و در بالاترین کیفیت ممکن. شاخص عددی که اتحادیه اروپا برای ارزیابی موفقیت خود انجام می دهد برابر یک حادثه در هر 10 ملیون پرواز می باشد. منبع و اطلاعات بیشتر+
-
EU-OPS و IR-OPS
دوشنبه 28 مرداد 1398 10:15
EU-OPS در 16 ژولای 2008 معرفی گردید . (قوانین کمیسیون به شماره 859/2008) و در حال حاضر در تمامی کشورهای اروپا در حال اجرا می باشد . وهمچنین در ایسلند ، نروژ و سوئیس *** رعایت قوانین IR-OPS در کشورهای اروپایی ازمورخه 28 اکتبر 2012الزامی گردید و آخرین مهلت برای پایان اقدامات در راستای تطابق با این قوانین 14 اکتبر 2014...
-
easa Regulatory Instrument
یکشنبه 27 مرداد 1398 10:14
آژانس ایمنی هوانوردی اروپا یا همان European Aviation safety Agency که به اختصار به آن EASA می گویند ، در سال 2002 تاسیس گردید. قوانین موجود در Easa شامل موارد زیر می گردد : - صلاحیت پروازی و محیطی و -محصولات هوانوردی (Part , Appliance , Product) ، -مدارک کروی پرواز - عملیات هواپیمایی، قوانین هواپیمای کشور سوم از منظر...
-
کنوانسیون شیکاگو
شنبه 26 مرداد 1398 13:29
کنوانسیون شیکاگو که به آن کنوانسیون هواپیمایی غیرنظامی جهانی نیز می گویند ، منجر به تاسیس موسسه ایکائو گردید که وظیفه آن انجام امور قانون گذاری و هماهنگی کشورها در زمینه حمل و نقل هوایی می باشد . برخی از وظایف کنوانسیون به شرح زیر می باشد : -تدوین قانون هوانوردی -ایمنی و رجیستر هواپیماها -حقوق کشورهای عضو ایکائو در...
-
Alternative Means Of Compliance
شنبه 26 مرداد 1398 11:48
تعریف : AltMOC یا Alternative Means Of Compliance به معنای روش جایگزین برای تطبیق ، نامی است که توسط EASA استفاده می شود . برای اشاره به روش هایی که بعنوان جایگزین برای AMC یا همان Acceptable Means Of compliance مورد استفاده قرار می گیرند . و این زمانی صورت میگیرد که هیچ روش AMC توسط EASA بتصویب نرسیده باشد . تشریح :...
-
Air Display Safety
شنبه 26 مرداد 1398 11:32
تعریف : تعریف واحد و جهانی برای Air display وجود ندارد ، اما می توان آن را چنین تعریف نمود : هر نوع فعالیت پروازی که در جهت نمایش یا سرگرمی بوده و ورود آن برای عموم آزاد است . اطلاعات بیشتر و منبع+
-
AMC-GM
پنجشنبه 24 مرداد 1398 11:54
مقدمه1 : عبارت AMC به معنای Acceptable Means of Compliance می باشد و به معنای استانداردهای غیر الزامی می باشد که اقتباس شده از easa می باشد که با کمک آن بتوان مطابق با قوانین عمل نمود . منظور از قوانین ، مقررات هواپیمایی غیر نظامی اروپایی می باشد ( + ) مقدمه 2 : GM به معنای Guidance material ممکن است توسط EASA فراهم...
-
ارتباط صوتی بین هواپیما و زمین
چهارشنبه 16 مرداد 1398 13:14
مقدمه : تا زمانی که از روش انتقال دیتا به طور عمده و فراگیر در ارتباطات هواپیمایی استفاده نگردد ، کنترل ترافیک هوایی بر اساس ارتباطات صوتی خواهد بود . که این روش خود متاثر از عوامل مختلفی می باشد . شایان ذکر است که ارتباط بین هواپیما و زمین ، نقش مهمی در سوانح و حوادث هواپیمایی تاریخ داشته است . انواع خرابی در...
-
ارتباط بین زمین و هوا
چهارشنبه 16 مرداد 1398 12:35
اصطلاحی که در مورد ارتباط زمین با هوا (بین هواپیما و ایستگاه های زمینی) برقرار می گردد ، AirGround Communication می باشد . (انکس 10 ایکائو – Aeronautical Communication ) (لینک) ارتباطات صوتی بین زمین و هوا عمدتا از طریق سه بازه فرکانسی زیر صورت میگیرد: HF VHF UHF سیستمی که در نقش بک آپ برای فرکانس های فوق مورد استفاده...
-
Aim point selection
چهارشنبه 16 مرداد 1398 10:27
در ویدئوی زیر توضیحاتی در مورد فرود هواپیما روی باند فرود توضیحاتی داده شده است : منبع ویدئو(+) متن ویدئوی فوق به شرح فوق می باشد : to provide Orientation during App & Landing Runway include a combination of aiming point marking which serve as a visual aiming point making for a landing aircraft touchdown zone...
-
تداخل فرکانسی در ارتباط هواپیماها
شنبه 12 مرداد 1398 08:21
در مدیریت ارتباط رادیویی در هوانوردی موضوعی که اهمیت زیادی دارد ، Designated Operational Coverage میباشد که به اختصار به آن DOC میگویند. منظور از DOC منطقه یا حجم مشخصی از فضاست که بتوان اطمینان داشت یک فرکانس خاص مورد استفاده در آن ناحیه ، تداخل فرکانسی (interference) با فرکانس مشابه از ناحیه های دیگر ، نخواهد داشت ....
-
کال ساین (Call Sign)هواپیما چیست ؟
پنجشنبه 10 مرداد 1398 11:22
همان طور که هر کدام از ما نامی داریم تا دیگران بتوانند با ما ارتباط برقرار کنند ، برای هواپیما ها نیز باید نامی وجود داشته باشد تا بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد . برای مثال پرسنل متخصص در برج مراقبت برای هدایت هواپیماها باید بدانند که هر هواپیما مربوط به کدام شرکت هست و هنگام برقراری ارتباط چگونه آن را مورد خطاب...
-
حروف هوانوردی
چهارشنبه 9 مرداد 1398 12:44
در تصویر زیر حروف هوانوردی و نحوه تلفظ آنان آورده شده است: منبع (+)
-
تفاوت accident وincident و serious incident در چیست ؟
سهشنبه 8 مرداد 1398 10:06
Accident : سانحه: در حین پرواز اگر هر اتفاقی بیفتد که منجر به صدمه و شکستگی و آسیب شود accident نام دارد. در این شرایط یک تیم 11 نفره جهت بررسی تشکیل می شود. Incident : حادثه: اتفاقی که در آشیانه و وقتی هواپیما روی زمین است میفتد. در این شرایط تیم 11 گانه تشکیل نمیشود. Serious incident : اتفاقی از پیش تعیین شده که...
-
Part-M
دوشنبه 7 مرداد 1398 12:27
تصویری که در آن می توان به صورت یکجا تقسیم بندی قوانین هواپیمایی easa را مشاهده نمود در لینک زیر قابل مشاه ه می باشد : EASA Basic Regulation قوانین مربوط به صلاحیت پروازی در زیر مجموعه ای به نام Part-M قرار میگرد . در زیر نکاتی از این قوانین اورده شده است.: خود Part- M به زیر بخش هایی تقسیم می شود که عبارتند از : A,...
-
بخش های مختلف نظام نامه عملیات (Operation Manual)
چهارشنبه 26 تیر 1398 09:04
در هر ایرلاین مانند هر شرکت یا سازمانی بخش های مختلفی وجود دارد. اداری، نیروی انسانی ، مالی ، حمل و نقل ، بازرگانی ، تضمین کیفیت ، ایمنی ، فنی ، تاسیسات ، حراست و ... هر یک از این بخش ها وظایف ومسئولیت هایی بر عهده دارند که شرحی از آن را در نظام نامه یا (Manual) مربوطه می توان دسترسی پیدا کرد. OM یا Operation Manual...
-
در مورد انبارش قطعات هواپیما
سهشنبه 25 تیر 1398 09:43
یکی از بازدید کنندگان این وبلاگ از من درخواستی کرده بودند که در مورد انبارش (انبار کردن) قطعات هواپیما بنویسم. حوزه ای که من در حال فعالیت در آن هستم ، ایمنی و تضمین کیفیت هست و در مورد انبار قطعات هواپیما سررشته ای ندارم .اما به درخواست این دوس عزیز در این جا در مورد انبار قطعات هواپیما و برگرفته از نظام نامه تعمیر و...
-
Arinc 429
دوشنبه 17 تیر 1398 08:40
در این نوشته توضیحاتی ابتدایی در مورد arinc 429 داده شده است : - arinc 429 استاندادر انتقال دیتا در هواپیما می باشد . و در واقع متشکل از دوسیم به هم تابیده می باشد. -طول word در این بستر اطلاعاتی 32 بیت می باشد . 32 bit - اکثر پیام ها در یک word قرار میگیرند. -دیتا با سرعت 12.5 یا 100kb/s به واحد های مانیتورینگ...
-
FDA- اطلاعاتی دیگری در مورد ARINC 717
شنبه 15 تیر 1398 09:09
در این نوشته اطلاعات دیگری در مورد Arinc 717 اورده شده است : +ARINC 717 به جای ARINC 573 که از نوع آنالوگ بود روی کار آمد. +این پروتوکل اولین بار در سال 1979 شروع به کار کرده و آخرین ورژن مربوط به سال 2011 می باشد. +این پروتوکل ارتباطی بین واحد های زیر در جریان است : DFDAU و DFDR + آنچه باعث شد از ARINC های دیگر، به...