EU-OPS در 16 ژولای 2008 معرفی گردید . (قوانین کمیسیون به شماره 859/2008)
و در حال حاضر در تمامی کشورهای اروپا در حال اجرا می باشد . وهمچنین در ایسلند ، نروژ و سوئیس
***
رعایت قوانین IR-OPS در کشورهای اروپایی ازمورخه 28 اکتبر 2012الزامی گردید و آخرین مهلت برای پایان اقدامات در راستای تطابق با این قوانین 14 اکتبر 2014 بوده است . منبع
***
قوانین IR-OPS ( لینک) تمام بخش های عملیاتی هواپیمایی را شامل میگردد و متشکل از بخش های زیر می باشد :
1- Part OPS.ARO
به معنای Authority Requirement For Air Operations بوده و مفاد آن مربوط به الزامات مدیریتی و اجرایی ای است که باید توسط آژانس و کشورهای عضور رعایت گردد که بتوان از طریق آن قوانین IR-OPS را اجرای نمود.
2- Part OPS.ORO
به معنای Organization Requirement For Air Operations می باشد و الزاماتی است که باید توسط اپراتوری که عملیات تجاری هواپیمایی انجام می دهد ، رعایت گردد .
3-Part OPS.CAT
به معنای Commercial Air Transport Operation بوده و شامل الزامات عمومی مربوط به عملیات تجاری هواپیمایی می باشد و شامل موارد زیر می باشد :
Operating Procedure
Aircraft performance
Mass & Balance
Instrument & equipment
4-Part OPS.SPA
به معنای Specific Approvals بوده و مربوط به الزاماتی نظیر موارد زیر می باشد :
- PBN- Performance Based Navigation
-MNPS= Minimum Navigation Performance
-RVSM=Reduced Vertical Separation Minima
- LVO= Low visibility Operation
-ETOPS= Extended Range Twin Engine Operations
-DG=Transport Of Dangerous Good
- عملیات هلیکوپتر های ویژه
5-Part.Ops.NCC
که به معنای Non-Commercial Air Operations with Complex Motor-Powered Air Craft می باشد .
6-Part.OPS.NCO
به معنای non-Commercial Air Operations with other Than Complex Motor Powered Aircraft می باشد.
7-Part. Ops.SPO
به معنای Specialized Operation می باشد و مربوط به الزاماتی است که اپراتور هایی که عملیات خاص انجام می دهند ، باید رعایت نمایند . برای مثال بالن ها ، چتر بازی و هواپیماهای ائروباتیک
پایان