دو قانون اصلی رفرنس مربوط به این بحث عبارت است از :
1- قوانین EU به شماره 376/2014
2- قوانین الحاقی کمیسیون به شماره 2015/1018 (لینک)
در مورد دوم لیست رویداد هایی که گزارش آنها اجباری می باشد ، آورده شده است.
اهداف :
ارتقاء سطح ایمنی در هوانوردی به اطمینان از اینکه مواردی که ایمنی را به خطر می اندازد گزارش می گردد و موارد زیر در مورد گزارش ها رعایت میگردد:
1- گزارش گیری
2-جمع آوری
3-بایگانی
4- محافظت
5- تحلیل شدن
6- تبادل با سایرین در راستای عبریت گرفته
7-محافظت از شخص گزارش دهنده و افراد ذکر شده در گزارش
سیستم گزارش دهی اجباری:
موارید که مقدار ریسک بالایی در ایمنی هوانوردی دارند حتما باید از طریق سیستم گزارش دهی اجباری یا (Mandatory Reporting system)گزارش گردند.
-
هر ارائه دهنده سرویس در اتحادیه اروپا باید یک سیستم گزارش دهی اجباری (Mandatory) داشته باشد.
-
افراد زیر ملزم به اقدام در زمینه گزاشر دهی به مراجع زیربط می باشند :
1- خلبان پرواز
2- فرد مسئول در زمینه طراحی و تولید و صلاحیت پروزای و پایش هواپیما
3- فردی که گواهی نامه های صلاحیت پروازی را امضا می نماید
4- فردی که وظایفش تحت اتوریته ابالغ شده به وی می باشد (مثلا تایپ من هواپیما)
5 - فردی که وظایفش در راستای ایمنی پرواز می باشد .
6- فردی که مسئولیت نصب قطعات بر روی هواپیما را دارد
7- فردی که در زمینه خدمت زمینی کار می کند.(سوخت گیری ، لود شیت ، آنتی آیس و دی آیس ، Towing , و...)
گزارشات داوطلبانه :
ارائه دهندگان خدمات هوایی در اتحادیه اروپا باید یک سیستم گزارش دهی داوطلبانه در برای دریافت گزارشات داوطلبانه داشته باشند .
طبقه بندی رویدادها :
1- عملیات هواپیما
2- فنی و تعمیر و نگهداری
3- سرویس های ناوبری
4- فرودگا هها و خدمت زمینی
5- سوانح مربوط به هواپیماهای غیر از Complex Motor - یعنی هواپیماهای سبک و سایر پرنده ها