مقدمه :
1- این نوشته در ادامه تشریح قوانین Part-m می باشد و بنابر این قبل از خواندن این نوشته پیشنهاد می شود مطلب زیر را مطالعه نمایید:
اصل نوشته :
M.A.202 occurrence reporting
بند a
مطابق با این بند افراد مسئول (M.A.201 Responsibilities ) باید هرگونه مواردی که ایمنی پرواز را به خطر می اندازند را به سازمان های زیر گزارش نمایند:
1- سازمان هواپیمایی کشوری ایران (State of registry) یا کشور دیگری که رجیستر هواپیما مربوط به آن کشور باشد .
2- سازمان مسئول طراحی (Organization responsible for the type Design or Supplemental type certificate)
3-State Of Operator یا کشوری که هواپیما در آن کشور در حال پرواز می باشد .
توضیح در مورد Type certificate , Supplemental Type certificate: (بزودی)
بند b
چگونه گزارش دهیم ؟
گزارش باید مطابق با خواسته های موجود در پیوست VIII در قوانین Part-145 صورت گیرد.
بند C
زمانی که خدمات تعمیر و نگهداری ییک هواپیما به صورت outsourced درآمده باشد و یک سازمان دیگری امور تعمیر و نگهداری را انجام می دهد ، باید در صورت وقوع هر گونه رویداد ، آن را به صاحب هواپیما یا قطعه یا به اپراتور گزار ش دهد.
بند d
محدودیت زمانی برای گزارش دهی به این طریق است که در اولین فرصت ممکن باید گزارش شود ، اما بیش از 72 ساعت (سه روز ) به طول نیانجامد.
پایان
ممنون