ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

IR-OPS یا همان Air-OPS

معرفی :

در  5   اکتبر سال 2012 میلادی کمیسیون مربوطه تشکیل گردید.

IR-OPS به معنای Implementing Rules -Operations   می باشد  اما به نام های دیگری نظیر EASA OPS و EASA Air OPS نیز شناخته می شود.

این مجموعه قوانین جایگزینی برای EU-OPS  می باشد  و  همچنین جزئیات مربوط به Ramp inspection  را دارا می باشد .


زمان اجباری شدن رعایت قوانین :(Entry into Force)


در مورد انکس های 1 تا 5 از این قوانین: 

زمانی که از آن تاریخ به بعد قابل اجرامی باشد : 28  اکتبر 2012

آخرین مهلت همگام شدن با قوانین : 28 اکتبر 2014

انکس های 1 تا 5 از این قوانین عبارتند از :

1- Authority

2-Organizational 

3-Commercial air transport Operation requirement

4- Operations Requirement Specific Approvals


در مورد انکس های 6 تا 8 از این قوانین که در جلسه کمیسیون مورخه 2013  اضاف گردیده است :

قابل اجرا از تاریخ : 25 آگوست 2016 (در مورد عملیات غیر تجاری)

و 21 آپریل 2017 (عملیات ویژه (Specialized Ops))


منظور از عملیات های ویژه چیست ؟ (Specialised Operations)


  عملیات هایی را ویژه می نامیم که موارد زیر را  در بر بگیرد :

1- هواپیمای برای انجام ماموریت خود در نزدیکی سطح زمین  پرواز کند.

2-مانور های غیر معمولی در پرواز انجام گردد.

3- تجهیزات خاصی روی هواپیا نصب شده باشد که مانور پذیری هواپیما را تحت شعاع قرار دهد.

4- ماده یا موادی از هواپیما (در حین پرواز) خارج گردد که یا خطر ناک باشد (مانند سم) و  خروج ماده مانور پذیری هواپیما را تحت تاثیر قرار دهد.

5- بار بیش از اندازه حمل گردد.

6- در حین پرواز شخصی از هواپیما خارج شود یا شخصی واردآن شود.

اگر پروازی هیچ یک از موارد فوق را نداشته باشد در دسته Non-specialised قرار میگرد.


عملیات تجاری : Commercial Operations

عملیاتی که مربوط به حمل و جابجایی مسافر  ، بار ،  نامه  باشد 


Complex Aircraft  :

هواپیمایی که ویژگی های زیر را داشته باشد :

1-بیشترین جرم  آن در هنگام تیک آف بیش از  5700 کیلوگرم باشد .

2-تعداد مسافر آن حداقل 19 تا باشد.

3-حداقل تعدا دکروی آن 2 نفر خلبان باشد .

4- مجهز به موتور توربو جت یا بیش از یک موتور توربو پراب باشد.


و یا هلیکوپتری که ویژگی های زیر را دارا باشد :

-وزن آن هنگام برخاستن بیش از 3175 کیلو گرم باشد .

-تعداد مسافر آن بیش از 9 نفر باشد.

-حداقل تعداد کروی آن دو نفر خلبان باشد .


 و همچنین  هواپیمای Tilt rotor جز هواپیمایی Complex  می باشد .

و اگر هواپیمایی ویژگی های ذکر شده در بالا را نداشته باشد ، در دسته Non Complex  قرار میگیرد.



قوانین IR-OPS شامل 8  فصل (انکس) می باشد که در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد :

Horizontal and vertical structure of commission Regulation (EU) No 965/2012 (IR-OPS)


فصل 1 :

شامل تعاریف استفاده شده در فصل های 2 تا 8

فصل 2 :

به نام ARO و به معنای Authority Requirement For Air Ops  می باشد . این فصل دارای سه زیر فصل به شرح زیر می باشد :

1-GEN : 

الزامات عمومی

2-OPS:

عملیات هوایی

3-RAMP

که به معنای زیر می باشد :

Ramp inspection of Aircraft of Operator under the regulatory oversight of another states


فصل 3 :Part ORO

به معنای الزامات سازمانی برای اپراتورها میباشد که شمال زیر بخش های زیر می باشد :

1-GEN

الزامات عمومی را شامل می گردد.

2-AOC 

به معنای  AirOperator  Certificate  می باشد 

3-DEC

به معنای Declaration

4-SPO

و به معنای Commercial specialised Operations می باشد .

5-MLR

به معنای Manuals  و logs  و Records می باشد .

6-SEC

Security

7-FC

Flight Crew

8-CC

Cabin Crew

9-TC

 به معنای  technical  Crew 

10- FTL

 به معنای  Flight and Duty time Limitation  و  Rest requirement می باشد.(در هواپیماهای تجاری)


فصل چهارم :CAT

 به معنای Commercial Air Transport  می باشد . که دارای زیر فصل های زیر می باشد :

Subpart A:

الزامات عمومی

Subpart B:

 فرایندهای عملیات یا Operational Procedures

Subpart C:

عملکرد هواپیما و محدودیت های عملیاتی و همچنین Mass & Balance و ... می باشد .

Subpart D:

instrument, Data , Equipment


فصل پنجم :Part-SPA

به معنای Specific approvals می باشد ...

و مربوط به الزامات جهت انجام عملیات هایی با مجوز های ویژه می باشد.که شامل موارد زیر می باشد :

1- الزامات عمومی

2- PBN

3-MNPS

4-RVSM

5-LVO

6-ETOPS

7-DG

8-NVIS

9-HHO

10-HEMS


فصل ششم :PART NCC

به معنای Non Commercial Air Operations with complex motor Powered Aircraft

فصل هفتم :Part NCO

به معنای Non Commercial Air Operations with other than Complex motor powered Aircraft

فصل هشتم : Part SPO

به معنای Specialised Operations 

 



انکس های ایکائو و داکیومنت ها

استانداردهای ایکائو در انکس ها مشخص گردیده است که تعداد آنها 19 عدد  می باشد .هر انکس به یک موضوع خاص می پردازد . همه این انکس ها در حال اصلاح ، تغییر و به روز رسانی هستند.

انکس ها و موضوعات مربوطه به شرح زیر می باشند :

انکس 1 : مدارک 

انکس 2 :قوانین هوانوردی

انکس 3: آب و هوا

انکس 4 : چارت های هوایی

انکس 5 : مقیاس های اندازه گیری

انکس 6 : عملکرد هواپیما

انکس 7: ملیت هواپیما و رجیستر آن

انکس 8 : صلاحیت پروازی هواپیما

انکس 9: امکانات

انکس 10 : ارتباطات هواپیمایی

انکس 11 : سرویس ترافیک هوایی

انکس 12: بررسی و جست و جو

انکس 13 : سوانح و رویداد هواپیما

انکس 14:  فرودگاه ها

انکس 15 : سرویس اطلاعات هوانوردی

انکس 16: حفاظت محیط زیست

انکس 17: امنیت

انکس 18: حمل کالای خطرناک

انکس 19 : مدیریت ایمنی

لینک توضیحات مختصر در مورد انکس های ایکائو :

http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/3370.pdf


داکیومنت های ایکائو :


داکیومنتها مسائل مختلفی را تحت پوشش قرار می دهند . (guidance & regulation)   که برخی از آنها رایگان و برخی تنها با پرداخت هزینه دردسترس خواهد بود.


منبع و اطلاعات بیشتر+



برنامه اروپا در جهت ایمنی هوانوردی EPAS

European Plan for aviation Safety 

با وجود اینکه سوابق ایمنی هوانوردی اروپا درخشان بوده و اهداف عددی در نظر گرفته شده و از پیش تعیین شده برآورده گردیده است ، EPAS برنامه ای در جهت بهبود ایمنی هوانوردی اروپا می باشد .

این برنامه به عنوان مکملی برای برنامه ایمنی موجود(EASP)  که در نوشته قبلی تشریح گردید ، می باشد .


یک نمونه از برنامه EPAS در لینک زیرآورده شده است که مربوط به برنامه 2019 تا 2023  در سازمان EASA می باشد.


https://www.skybrary.aero/bookshelf/books/4506.pdf


یکی از المان های کلیدی مدیریت ایمنی ، مدیریت ریسک می باشد که به معنای تشخیص خطرات و ارزیابی ریسک مربوطه و تصمیم گیری و انتخاب بهترین بازدارنده ها در جهت کاهش یا حذف آن ریسک می باشد.

به طور کلی مواردی که در EPAS درنظر گرفته شده اند عبارتند از :


1-مسائل سیستمی:

یکی از مسائل سیستمی موجود در EPAS ، اجرایی نمودن اصول مدیریت ایمنی می باشد. که اهرم هایی برای اجرایی نمودن این اصول وجود دارد (Enabler) . این اصول به تدریج و به مرور  پیچیده تر خواهد شد. شایستگی و صلاحیت پرسنل فعال در  عملیات ها هوانوردی یکی دیگر از مسائل سیستمی در برنامه EPAS می باشد .


2-موارد عملیاتی:  

مواردی (در هواپیماهای تجاری) که ریسک بیتشری را در بر دارند و برنامه EPAS در نظر گرفته شده اند که  عبارتند از :

- خروج از باند (Runway Excursion)

-ورود غیر مجاز به باند (Runway Incursion)

-برخورد در آسمان (Mid-Air Collision)

-برخورد کنترل شده به موانع (CFIT)

- از دست دادن کنترل(Loss of control)

-ایمنی عملیات زمینی


3-مسائل جدید :


یکی از دیگر مواردی که که در EPAS  در نظر گرفته شده است ، مسئله های جدیدی که به تدریج و با پیشرفت تکنولوژی در هوانوردی  به وجود می آید، است.


4-عملکرد نیروی انسانی:

عملکرد نیروی انسانی یکی از دیگر مواردی است که در EPAS در نظر گرفته شده است .


منبع و اطلاعات بیشتر +