European Aviation Safety Program
برنامه ای در جهت اطمینان از وجود ایمنی در هوانوردی اروپا و در بالاترین کیفیت ممکن. شاخص عددی که اتحادیه اروپا برای ارزیابی موفقیت خود انجام می دهد برابر یک حادثه در هر 10 ملیون پرواز می باشد.
EU-OPS در 16 ژولای 2008 معرفی گردید . (قوانین کمیسیون به شماره 859/2008)
و در حال حاضر در تمامی کشورهای اروپا در حال اجرا می باشد . وهمچنین در ایسلند ، نروژ و سوئیس
***
رعایت قوانین IR-OPS در کشورهای اروپایی ازمورخه 28 اکتبر 2012الزامی گردید و آخرین مهلت برای پایان اقدامات در راستای تطابق با این قوانین 14 اکتبر 2014 بوده است . منبع
***
قوانین IR-OPS ( لینک) تمام بخش های عملیاتی هواپیمایی را شامل میگردد و متشکل از بخش های زیر می باشد :
1- Part OPS.ARO
به معنای Authority Requirement For Air Operations بوده و مفاد آن مربوط به الزامات مدیریتی و اجرایی ای است که باید توسط آژانس و کشورهای عضور رعایت گردد که بتوان از طریق آن قوانین IR-OPS را اجرای نمود.
2- Part OPS.ORO
به معنای Organization Requirement For Air Operations می باشد و الزاماتی است که باید توسط اپراتوری که عملیات تجاری هواپیمایی انجام می دهد ، رعایت گردد .
3-Part OPS.CAT
به معنای Commercial Air Transport Operation بوده و شامل الزامات عمومی مربوط به عملیات تجاری هواپیمایی می باشد و شامل موارد زیر می باشد :
Operating Procedure
Aircraft performance
Mass & Balance
Instrument & equipment
4-Part OPS.SPA
به معنای Specific Approvals بوده و مربوط به الزاماتی نظیر موارد زیر می باشد :
- PBN- Performance Based Navigation
-MNPS= Minimum Navigation Performance
-RVSM=Reduced Vertical Separation Minima
- LVO= Low visibility Operation
-ETOPS= Extended Range Twin Engine Operations
-DG=Transport Of Dangerous Good
- عملیات هلیکوپتر های ویژه
5-Part.Ops.NCC
که به معنای Non-Commercial Air Operations with Complex Motor-Powered Air Craft می باشد .
6-Part.OPS.NCO
به معنای non-Commercial Air Operations with other Than Complex Motor Powered Aircraft می باشد.
7-Part. Ops.SPO
به معنای Specialized Operation می باشد و مربوط به الزاماتی است که اپراتور هایی که عملیات خاص انجام می دهند ، باید رعایت نمایند . برای مثال بالن ها ، چتر بازی و هواپیماهای ائروباتیک
پایان
آژانس ایمنی هوانوردی اروپا یا همان European Aviation safety Agency که به اختصار به آن EASA می گویند ، در سال 2002 تاسیس گردید.
قوانین موجود در Easa شامل موارد زیر می گردد :
- صلاحیت پروازی و محیطی و
-محصولات هوانوردی (Part , Appliance , Product) ،
-مدارک کروی پرواز
- عملیات هواپیمایی،
قوانین هواپیمای کشور سوم از منظر ایمنی و محیطی و
- همچنین مسائل مربوط به ANS/ANS و عملیات در فرودگاه ها
نکته :
قوانین EASA برگرفته از قوانین بنیادی موسوم به Basic Regulation (شماره EC 216/2008)بوده که خود نشات گرفته از پارلمان اروپایی و شورای مورخه 20 فوریه 2008 می باشد که در آن مسئولیت و وظایف EASA در زمینه تصویب قوانین هواپیمایی غیر نظامی (کشوری=Civil) مشخص گردیده است.
قوانین اجرایی کمیسیون اروپا :
مقاله شماره 17 از قوانین بنیادی (Basic regulation ) آژانس EASA را در جهت کمک به EC=European Commission اینگونه ملزم میدارد که :
…preparing measures to be taken for the implementation of the [Basic] Regulation
یعنی باید معیار ها را تعیین نماید که به کمک آن بتوان قوانین بنیادی را اجرا نمود.
تعیین این معیار ها می تواند شامل تدوین پیش نویس (Drafts) آیین نامه اجرایی (implementing rules=IR) باشد که در قالب فرم نظریه یازا (Easa opinion) به کمیسیون اروپا ارائه میگردد.(Article 18) .
نکته :
EASA تنها می تواند در زمینه technical و Operational issues صاحب نظر باشد و در زمینه قوانین (legislation ) نمی تواند دخیل باشد.
ساختار قوانین در شکل زیر مشخص می باشد :
کنوانسیون شیکاگو که به آن کنوانسیون هواپیمایی غیرنظامی جهانی نیز می گویند ، منجر به تاسیس موسسه ایکائو گردید که وظیفه آن انجام امور قانون گذاری و هماهنگی کشورها در زمینه حمل و نقل هوایی می باشد .
برخی از وظایف کنوانسیون به شرح زیر می باشد :
-تدوین قانون هوانوردی
-ایمنی و رجیستر هواپیماها
-حقوق کشورهای عضو ایکائو در زمینه هوانوردی
-مستثنی کردن سوخت از مالیات (Exempt Air fuel from tax)
- حافظت از قلمرو و حق حاکمیت آسمان هر کشور
پیمان شیکاکو:
پیمانی که در سال 1944 و توسط 52 کشو رامضا گردید و سه سال بعد در سال 1947 به اجرا در آمد.
در کنوانسیون شیکاگو در مورد موارد زیر قانون گذاری گردیده است:
1:
حق پرواز عبوری از روی یک کشور بدون لندینگ
2:
حق سوخت گیری و انجام امور تعمیر و نگهداری در کشور دیگر
3:
حق پرواز از کشور خود به کشور دیگر
4:
حق پرواز از کشور دیگر به کشور خود
5:
حق پرواز از بین دو کشور خارجی
تعریف :
AltMOC یا Alternative Means Of Compliance به معنای روش جایگزین برای تطبیق ، نامی است که توسط EASA استفاده می شود . برای اشاره به روش هایی که بعنوان جایگزین برای AMC یا همان Acceptable Means Of compliance مورد استفاده قرار می گیرند . و این زمانی صورت میگیرد که هیچ روش AMC توسط EASA بتصویب نرسیده باشد .
تشریح :
برداشت EASA از مسائل هوانوردی به اینگونه بوده است که GM ها یا همان (Guidance Material) هایی که مربوط به AMC ها می باشند ، ممکن است برای تمام شرایط مناسب نباشد و لذا کشورها یا اپراتورها بخواهند روش جایگزینی برای آن در نظر بگیرند.(البته در قالب قوانین مشخص)
مثال :
در انکس 2 در IR-OPS , و بخش ARO.GEN.120 در زیر بخش های b تا e موارد زیر ذکر گردیده است:
b:
AltMOC ممکن است به عنوان روشی در راستای تطابق با قوانین مورد استفاده قرار گیرد .
c:
مراجع صلاحیت دار (در ایران سازمان هواپیمایی کشوری) باید به طور پیوسته AltMoc ها را ارزیابی نمایند که طبق قوانین و ایین نامه های اجرایی باشد .
d:
مراجع صلاحیت دار بایستی داکیومنت مربوط به تمامی AltMOC را طبق ARO.GEN.120 بررسی نمایند و در صورت نیاز به بررسی(inspection) سازمان اقدام نمایند.
نکته 1:
زمانی که AltMOC های ارائه شده به تایید مراجع صلاحیت دار(مانند سازمان هواپیمایی کشوری) برسند ، مرجع صلاحیت دار باید اقدامات زیر را انجام دهد:
1- اطلاع رسانی به متقاضی مجوز فعالیت که AltMOC آنها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین به تبع آن مجوز متقاضی(منظور Approval و Certificate می باشد) ویرایش گردد.
2- اطلاع رسانی به EASA در این زمینه و ارائه روگرفت (کپی) تمامی داکیومنت های مربوطه به EASA
3-اطلاع رسانی به سایر اعضای EASA که این AltMOC مورد تایید قرار گرفته است.
e:
زمانی که خود مرجع صلاحیت دار (مانند سازمان هواپیمایی کشوری) در جهت اثبات تطابق خود با قوانین ، از AltMOC ها استفاده می نماید باید موارد زیر را انجام دهد :
1- آنها را در دسترس سازمان های زیر مجموعه خود قرار دهد .
2- بدون فوت وقت این موضوع را به اطلاع EASA برساند.
معنای Competent Authority :
نهاد هایی در کشورهای عضو Easa که در حوزه صدور Certification مسئولیت داشته و دارای Oversight و اتوریته هستند .