ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

قوانین 376/2014 تحلیل گزارشات و پیگیری رویدادها در هواپیمایی غیر نظامی

  

دو قانون اصلی رفرنس مربوط به این بحث عبارت است از :

1- قوانین EU  به شماره 376/2014

2- قوانین الحاقی کمیسیون به شماره 2015/1018 (لینک)


در مورد دوم لیست رویداد هایی که گزارش آنها اجباری می باشد ، آورده شده است.


اهداف :

ارتقاء سطح ایمنی در هوانوردی به اطمینان از اینکه مواردی که ایمنی  را به خطر می اندازد گزارش می گردد و موارد زیر در مورد گزارش ها رعایت میگردد:

1- گزارش گیری

2-جمع آوری 

3-بایگانی

4- محافظت 

5- تحلیل شدن

6- تبادل با سایرین در راستای عبریت گرفته 

7-محافظت از شخص گزارش دهنده و افراد ذکر شده در گزارش


سیستم گزارش دهی اجباری:

موارید که مقدار ریسک بالایی  در ایمنی هوانوردی دارند حتما باید  از طریق سیستم گزارش دهی اجباری یا (Mandatory Reporting system)گزارش گردند.


 هر ارائه دهنده سرویس  در اتحادیه اروپا باید یک سیستم گزارش دهی  اجباری (Mandatory)    داشته باشد.



-

افراد زیر ملزم به اقدام در زمینه گزاشر دهی به مراجع زیربط می باشند :

1- خلبان پرواز

2- فرد مسئول در زمینه طراحی و تولید و صلاحیت پروزای و پایش  هواپیما 

3- فردی که  گواهی نامه  های صلاحیت پروازی را امضا می نماید 

4- فردی که وظایفش  تحت اتوریته ابالغ شده به وی می باشد (مثلا تایپ من هواپیما)

5 - فردی که وظایفش در راستای ایمنی پرواز می باشد .

6- فردی که مسئولیت نصب قطعات بر روی هواپیما را دارد 

7- فردی که در زمینه خدمت زمینی کار می کند.(سوخت گیری ، لود شیت ، آنتی آیس و دی آیس ، Towing , و...)



گزارشات داوطلبانه :

ارائه دهندگان خدمات هوایی در اتحادیه اروپا باید یک سیستم گزارش دهی داوطلبانه در برای دریافت گزارشات داوطلبانه داشته باشند .


طبقه بندی رویدادها :


1-  عملیات هواپیما

2- فنی و تعمیر و نگهداری

3- سرویس های ناوبری

4- فرودگا هها  و خدمت زمینی 

5- سوانح مربوط به  هواپیماهای غیر از Complex Motor  -  یعنی هواپیماهای سبک و سایر پرنده ها 


منبع و اطلاعات بیشتر +

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.