ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

Aircraft Certification for Bird Strike Risk

  


تعداد زیادی از رویداد های مربوط به برخورد پرندگان تاثیر ی بر ایمنی پرواز ها ندارد . مگر در شرایطی که پرنده بزرگ وارد موتور شود.

این گواهی نامه میزان مقاومت بدنه و موتور را در برابر برخورد پرندگان مشخص می نماید.

فاکتوری که بیشترین تاثیر را در ایجاد صدمه دارد ، سرعت می باشد .  انرژی جنبشی  رابطه مستقیم با مربع سرعت (توان دوم)دارد .


 1 نکته :

با توجه به تحلیل داده های مربوط  به برخورد پرندگان  نتیجه گیری می شود که با افزایش ارتفاع ، تعداد پرندگان کم می شود ، اما از طرفی به دلیل افزایش سرعت ، هرچه ارتفاع بییشتر باشد ، صدمات ناشی از برخورد پرندگان بیشتر خواهد بود.


 نکته 2 :

فاکتور سرعت نقش مهمی در میزان صدمه وارد شده بر هواپیما دارد . برای مثال یک پرنده (غاز ) با وزن تقریبی 6.8 کیلوگرم ، در صورت برخورد با هواپیمایی که سرعتی معادل  200 نات با احتساب انرژی جنبشی ، می تواند ضربه ای  دارای 468460  ژول به هواپیما وارد کند (معادل بیش از 16 تن) .... حال اگر این سرعت به 250 نات برسد ، ضربه ی حاصله معادل 26 تن خواهد بود.


نکته 3 : 

در زمینه برخورد پرندگان موتور و بدنه هر یک دارای استاندارهای خاصی می باشند که در منبع 1 (رجوع به پایان نوشته )ذکر گردیده است.




 (منبع 1) لینک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.