ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

واحد تضمین کیفیت در صنعت هواپیمایی

 

 در نوشته قصد دارم مطالبی در مورد  واحد تضمین کیفیت یا Quality Assurance  یا به اختصار QA در صنعت هواپیمایی بنویسم.

تضمین کیفیت یک واحد نظارتی در صنعت هواپیمایی میباشد که نقش آن مانیتور کردن قسمت های مختلف یک سازمان (برای مثال ایرلاین) می باشد و در صورت وجود مغایرت با آنچه که قوانین الزامی میکنند ، اقداماتی انجام می دهد که این مغایرات ها به حد اقل خود برسند.

مفاهیم و اصطاحاتی در Quality assurance  در امور روزانه این واحد کاربرد دارد که به برخی از آنها در ادامه اشاره می کنم :


آدیت یا ممیزی :

به عملی که فرآیند اجرایی یک قسمت مورد بررسی قرار گیرد و ببینیم آیا مطابق با قوانین عمل می نمایند یا نه . به این عمل ممیزی یا آدیت می گوییم.


نظام نامه یا Manual :

 هر قسمت یک کتابچه راهنما برای عمل کردن دارد که طبق آن عمل می نماید که به آن نظام نامه  یا Manual  می گویند.


یافته یا Finding چیست :

هر گونه اقداماتی که در حال اجرا باشد ولی طبق قوانین نباشد را یک یافته یا Finding می گوییم/


حال تا حدودی می توان بهتر در مورد نقش QA  صحبت نمود :

فرض کنید QA میخواهد از واحد فنی یک ایرلاین ممیزی کند. اولین قدم این است که برای این امر برنامه ریزی ممیزی داشته بیاشد بنابر این ابتدا چند مورد زیر را توضیح می دهم:

Audit plan

Audit Schedule.


یک برنامه زمانی که ممکن است در طول یکسال برنامه ریزی گردد را Audit Schedule می گویند. و Audit Plan  مشخص می نماید که در یک روز ممیزی در هر ساعت به چه کاری اختصاص داده شود .


بعد از تهیه دو مورد بالا ، باید به قسمت مورد نظر از قبل و حدود دو هفته قبل اطلاع رسانی گردد. و همچنین چکلیستی به آن قسمت ارسال گردد و مواردی که جهت ممیزی مد نظر می باشد مشخص گردد.

بعد از انجام این مراحل و با سر رسیدن روز ممیزی ، اقدام به ممیزی نموده و در صورت مشاهده هر گونه عدم تطابق با قوانین موارد مربوطه را ثبت نموده و در قبال فرم های مشخص Finding به قسمت مربوطه ارسال کرد و حال آن قسمت متناسب با سطح یافته مدت معینی فرصت خواهد داشت تا این عدم تطابق را رفع نماید .


سطح یافته :

متناسب با این که یافته یا Finding  تا چه مقدار در ایمنی پرواز ها تاثیر گذار باشد از سطح 1 تا 3 یک عدد با آن اختصاص داده می شود 

سطح 1 یا Finding level 1 یافته ای ایست که به شدت ایمنی پرواز را به خطر می اندازد و فرصت کمتری بریا رفع آن وجود دارد و حتی برای مثال در یک ایرلاین تمام پرواز های مربوط به آن هواپیما ممکن است تا رفع آن یافته متوقف گردد


سطح 2 نوعی از یافته است که شدت کمتری از خطر را به دنبال دارد و فرصت بیشتری نیز برای رفع آن وجود خواهد داشت .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.