ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

تشریح کامل قوانین صلاحیت پروازی Part-m

 

مقدمه: 

مدتی بود که  می خواستم  پستی را به شرح قوانین Part-m اختصاص بدهم و به بهانه های مختلف این کار به تعویق می افتاد .

حالا امروز این فرصت دست داده که این کار رو انجام بدم.

برای میطالعه قوانین هواپیمایی کشوری بهترین سایتی که می تونید به راحتی نسخه های بروز شده قوانین رو از اون دانلود کنید ، سایت سازمان هواپیمایی کشوری cao.ir هست. وقتی توی این سایت رفتید به قسمت سامانه قوانین و مقررا ت برید  و اونجا مطلب مورد نظر خودتون رو پیدا کنید.


اصل مطلب:

قوانین Part-m  زیر مجموعه ای از قوانین هواپیمایی کشوری هست که در زیر میتونید اون درخت کلی قوانین رو ببینید:


برای مشاهده تصویر روی این لینک کلیک کنید.



اگر به تصویر دقت کنید ، مشاهده می کنید که قوانین Part-m در زیر مجموعه قوانین صلاحیت پروازی Continuing Airworthiness قرار دارد.

صلاحیت پروازی یا  Continuing Airworthiness را از این پس در این نوشته به اختصار به صورت CA خواهم نوشت.


در ابتدای قوانین Part-m چند Article  وجود دارد که در مورد هر کدوم توضیحاتی رو می نویسم :

Article 1-  Objective and scope

همان طور که از عنوان این قسمت مشخص است ، این قسمت می خواهد بگوید  هدف از این قوانین (part-m) چیست .

وقتی این قسمت را می خوانیم متوجه می شویم که هدف از خواندن این کتاب (Part-m) آگاه شدن به قوانین و اصول صلاحیت پروزای هست و اما نکته خاصی که در article-1 وجود دارد این است که :


1- این قوانین مربوط به هواپیماهایی است که درایران  رجیستر شده اند.

2- یا هواپیماهایی که رجیستر آنها مربوط به کشوری دیگر ایست اما توسط یک سازمان هواپیمایی ایرانی فعالیت کرده و سازمان هواپیمایی کشوری ایران بر آ ن نظارت دارد.


َArticle -2- definitions

در این مقاله  در مورد واژه هایی که قرار است در کل  متن Part-m  از آنها استفاده شود ،  صحبت شده .


َArticle -3- Continuous  Airworthiness requirement

الزامات صلاحیت پروازی


َArticle -4- Maintenance Organisation approval 

محل یا سازمانی که تعمیر و نگهداری انجام می دهد باید تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری را داشته باشد. قوانینی که باید رعایت کند که این مجوز را بگیرد در Part-145 (لینک توضیحات بزودی)  ذکر شده است. 


َArticle -5- certifying staff

یعنی متخصصان فنی که مطابق با قوانین Part-66  (لینک توضیحات بزودی) گواهی نامه خود را دریافت نموده باشند.



َArticle -6- Training Organization requirement 


در این مقاله به مبدا الزامات مرکز آموزشی   (Part-147) اشاره شده است  که در صورتی که قوانین مربوطه رعایت گردد آن مرکز آموزش می تواند موارد زیر را اجرا نماید :

1- برگزاری دوره های آموزشی Basic

2-  برگزرای دوره های آموزش تایپ

3- برگزاری امتحانات 

4- صدور گواهی نامه 


Sub Part B
Accountability
M.A.201 Responsibilities 
بند a
این بخش شامل چند زیر مجموعه می باشد . برای مثال در بخش M.A.201 Responsibilities  به مواردی اشاره می شود. 
برای مثال اینگونه ذکر شده است که صاحب هواپیما یا  Owner مسئولیت صلاحیت پروازی هواپیما را بر عهده دارد و هیچ گونه پروازی نباید
انجام شود مگر موارد زیر عملی گردد: متن اصلی آن به شرح زیر و گویا می باشد


(1) The aircraft is maintained in an airworthy condition, ; 
(2) Any operational and emergency equipment fitted is correctly installed and serviceable or clearly identified as unserviceable, ; 
(3) The airworthiness certificate remains valid, and;
 (4) The maintenance of the aircraft is performed in accordance with the approved maintenance programme as specified in M.A.302

بند    (b)  

در این بند اینگونه ذکر می شود که در صورت اجاره هواپیما ، مسئولیت  مالکیت هواپیما به اجاره کننده هواپیما  منتقل می شود اگر دو شرط زیر  بر قرار باشد : (نیاز به بررسی بیشتر)

(1) The lessee is stipulated on the registration document, or; 

(2) Detailed in the leasing contract. 


بند C

هر شخص یا سازمان تعمیر و نگهداری که عمل تعمیر و نگهداری را انجام می دهد باید مسئولیت امور را به عهده بگیرد .

(واقعا جای سوال دارد که چنین جمله ی بدیهی برای چه ذکر می شود. مشخص است که هر کسی یا سازمانی مسئولیت اموری را که انجام می دهد را بر عهده می گیرد)


بند d -  در مورد  Preflight

خلبان یا  اپراتور (در مورد هواپیمای مسافر بری تجاری) باید مسیئولیت انجام برسی   Preflight را بر عهده بگیرد.

این بررسی باید توسط خلبان یا یک نفر مسئول دیگر انجام پذیرد. و این شخص نیازی نیست  certify staff  بر اساس قوانین part-66  باشد. به متن زیر دقت کنید :


The pilot in command or, in the case of commercial air transport, the operator shall be responsible for the satisfactory accomplishment of the preflight inspection. This inspection must be carried out by the pilot or another qualified person but need not be carried out by an approved maintenance organisation or by Part-66 certifying staff



توضیحات بیشتر در مورد Preflight -inspection (لینک بزودی



بند e -  

  مسئولیت صلاحیت پرواز در شرکتهای هواپیمای مسافربری تجاری (AOC Holders)  با اپراتور می باشد .و باید موارد زیر مد نظر قرار گیرد:

1-  هیچ گونه پروازی انجام نگردد مگر شرایط ذکر شده در بند a  رعایت شده باشد.

2- اپراتور باید مطابق با شرایط ذکر شده در Subpart G از Part-m مورد تایید باشد و یا مفاد آن را رعایت نماید.

3- اپراتور باید مطابق با مفاد قوانین Part-145 مورد تایید باشد  یا قراردادی مطابق با بند M.A.708-c با سازمانی داشته باشد که مفاد و الزامات را رعایت نماید.


بند بعدی این قوانین مربوط به نحوه گزارش دهی می باشد که در نوشته زیر منتشر گردیده است:



M.A.202 occurrence reporting 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.