فصل مربوط به سیستم های الکتریکی هواپیمای ATA- 24 می باشد که در لینک های زیر قابل دانلود است :
در ادامه نکاتی پراکنده از این فصول را خواهم آورد و به تدریج و به مرور زمان آن را تکمیل و منظم خواهم نمود.
+ در مورد روغن زدن به CSD این نکته حائز اهمیت است که خط نشان(indicator) مربوط به موتور چپ و راست یکسان نمی باشد.
+APU قطعه ای به نام CSD ندارد چون سرعت APU ثابت می باشد (در وضعیت پایدار)و فرکانس برق تولیدی آن توسط Reduced gearbox کنترل می شود.
+یک روش دیگر در کنترل فرکانس برق APU ، اهرم کم و زیاد کردن میزان سوخت توسط FCU می باشد.
+در مواقع اضطراری که ناچار بایستی برق یکی از قسمت ها قطع شود ، اولین سیستم که در اولویت قطع شدن قرار دارد Galley می باشد.
+اگر از APU بیش از حد برق گرفته شود ، برق Galley قطع می شود.
+QAR:
به معنای ًQuick Access Record بوده و دسترسی به اطلاعات آن به سرعت صورت میگیرد و اپراتور هواپیما می تواند اطلاعات آن را به موقع بازخوانی نموده و بتواند بهترین زمان تعمیرات موتور قبل از برزو مشکل جدی را اعلام نماید.
+ BPP = Bus protection panel
+ سه وظیفه روغن CSD :
1- cooling
2-pressure
3-Lubricating
+ تمامی Valve ها در 737 از 28 ولت DC تغذیه می شوند به جز :
Isolation valve که به صورت AC کنترل می گردد.
+ ارتفاع کابین در هر ارتفاعی باید روی 8000 پایی ست شود وگرنه ، ماسک های اکسیژن دراپ می شوند.
+ سورس اصلی نیوماتیک ، موتور و APU می باشد.
+ کاهش دما به ازای هر 1000 ft به اندازه 1 psi می باشد.
+ موتور 737 می تواند تا 60 psi فشار را تامین نماید.
+ نکته در مورد Engine Bleed air valve :
electrically activated
pneumatically operated
+ نور فلورسنت 115 ولت AC می باشد.
+ P19 = External Power
+ چراغ موجود در ریشه بال حداکثر 5 دقیقه می تواند روشن باشد.
+ Runway turnoff light = 28 V Dc
+ Ac TR Bus 1 -- Upper Anti-collision light
+ Ac TR Bus 2 -- Lower " "
+در کل دو کلید برای Emergency Exit Light وجود دارد. 1- خلبان - 2- مهمانداران
+ VHF به معنای Very High Frequency می باشد و محدوده فرکانسی آن 118 تا 136 مگاهرتز می باشد.
+ابتدا فواصل بین کانالهای مربوطه 50 کیلوهرتز بوده که سپس به دلیل افزایش ترافیک ابتدا به 25 کیلوهرتز و پس از مدتی به 8.33 کیلوهرتز کاهش یافته است که موجب افزایش کانالها گردیده است.به عبارت دیگر ، تعداد کانالها ابتدا 360 کانال و سپس 720 و در نهایت 2160 کانال رسیده است.
+ سامانه CVR چه زمانی فعال میگردد؟
زمانی که حداقل یک موتور روشن یا سوییچ کنترل دستی آن در کابیبن روشن شود.
+سامانه CVR چگونه پاک می شود ؟
پس از ایستادن و کشیدن ترمز دستی می توان با فشار سوییچ ERASE به مدت 5 ثانیه اطلاعات آن را پاک کرد.
+نکته : در صورت بروز سوانح باید فیوز (C/B) مربوط به CVR را کشید تا اطلاعات آن پاک نگردد و اطلاعات دیگری روی آن ضبط نگردد.
+ اگر سوئیچ ژنراتور در حالت ON باشد ، -- > وصل شدن به Gen Bus No.1
به دلیل Spring Loaded بودن ، ابتدا باید به طرف بیرون کشیده شود.
+APU لایتی دارد به نام APU Gen Off Bus --> زمانی روشن می شود که به سرعت مربوطه رسیده باشد.
+ زمانی که APU را روی Gen Bus ها سوار کردیم ، منابع قبلی به طور اتوماتیک قطع می شوند.
+GND Cart اگر کلیدش روی ON قرار گیرد ، هر دوی GEN Bus را روشن می کند.
+اگر یک Gen Bus برق نداشته باشد ، لایت مربوطه روشن می شود.(Bus Off به رنگ نارنجی)
+اگر ژنراتور در پرواز توسط کلید قطع شود ، نمی تواند مجددا متصل گردد ، به همین دلیل سوئیچ مربوطه دارای Guard می باشد.
+ High Oil Temp
زمانی که کلید در حالت In قرار بگیرد ، دمای روغن ورودی را در نشانگر خواهیم داشت .
زمانی که کلید در حالت Rise قرار بگیرد، اختلاف دمای روغن ورودی و خروجی اندازه گیری می شود.
ناحیه زرد در هر دو نشانگر خطرناک است.
+ باطری شارژر به طور پیشفرض از Gnd service Bus تغذیه می شود ولی اگر APU یا ژنراتورها فعال باشند از Gen bus 1 تغذیه خواهد شد.
+ باتری حداقل 30 دقیقه می تواند برق AC یا DC را تحمل می کند.
+سوئیچ باتری باس در حالت اولیه و گارد شده روی ON قرار دارد.
+TR1 و TR2 بک آپ یکدیگر هستند و TR3 بک آپ TR1 و TR2 می باشد.