ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

ایمنی هواپیمایی

محلی برای تبادل اطلاعات هوانوردی به قلم شهرام مرادپور

سیستم های الکتریک هواپیما

فصل مربوط به سیستم های الکتریکی هواپیمای   ATA- 24  می باشد که در لینک های زیر قابل دانلود است :

ATA-24-Boeing

ATA-24-Lufthansa

در ادامه نکاتی پراکنده از این فصول را خواهم آورد و به تدریج و به مرور زمان آن را تکمیل و  منظم خواهم نمود.

 

 

در مورد روغن زدن به CSD این نکته حائز اهمیت است که خط نشان(indicator) مربوط به موتور چپ و راست یکسان نمی باشد.


+APU قطعه ای به نام CSD ندارد چون سرعت APU ثابت می باشد (در وضعیت پایدار)و فرکانس برق تولیدی آن توسط Reduced gearbox  کنترل می شود. 


+یک روش دیگر در کنترل فرکانس برق APU ، اهرم کم و زیاد کردن میزان سوخت توسط FCU می باشد.


+در مواقع اضطراری که ناچار بایستی برق یکی از قسمت ها قطع شود ، اولین سیستم که در اولویت قطع شدن قرار دارد Galley  می باشد.


+اگر از APU  بیش از حد برق گرفته شود ، برق Galley  قطع می شود.


+QAR:

به معنای ًQuick Access Record   بوده و دسترسی به اطلاعات آن به سرعت صورت میگیرد و اپراتور هواپیما می تواند اطلاعات آن را به موقع بازخوانی نموده و بتواند  بهترین زمان تعمیرات موتور قبل از برزو مشکل جدی را اعلام نماید.


+ BPP = Bus protection panel 

+  سه وظیفه روغن CSD  :

1- cooling

2-pressure

3-Lubricating


+ تمامی Valve   ها در 737 از 28 ولت  DC تغذیه می شوند به جز :

Isolation valve  که به صورت AC کنترل می گردد.


+  ارتفاع کابین در هر ارتفاعی باید روی 8000 پایی ست  شود وگرنه ، ماسک های اکسیژن دراپ می شوند.


+ سورس اصلی نیوماتیک ، موتور و APU   می باشد.


+ کاهش دما به ازای هر 1000 ft  به اندازه 1 psi  می باشد.


+ موتور 737 می تواند تا 60 psi  فشار را تامین نماید.


+ نکته در مورد Engine Bleed air valve :

electrically activated 

pneumatically operated

+ نور فلورسنت 115 ولت AC   می باشد.


+ P19 = External Power


+  چراغ موجود در ریشه بال حداکثر 5 دقیقه می تواند روشن باشد.


+ Runway turnoff light   = 28 V Dc


+ Ac TR Bus 1 -- Upper    Anti-collision light

+ Ac TR Bus 2 -- Lower       "                   "

+در کل دو کلید برای Emergency Exit Light   وجود دارد. 1- خلبان - 2- مهمانداران

+ VHF به معنای Very High Frequency  می باشد و محدوده فرکانسی آن 118 تا 136 مگاهرتز می باشد.

+ابتدا فواصل بین کانالهای مربوطه 50 کیلوهرتز بوده که سپس به دلیل افزایش ترافیک ابتدا به 25 کیلوهرتز و پس از مدتی به 8.33 کیلوهرتز کاهش یافته است که موجب افزایش کانالها گردیده است.به عبارت دیگر ، تعداد کانالها ابتدا 360 کانال و سپس 720 و در نهایت 2160  کانال رسیده است.


+ سامانه CVR چه زمانی فعال میگردد؟

زمانی که حداقل یک موتور روشن یا سوییچ کنترل دستی آن در کابیبن روشن شود.


+سامانه CVR چگونه پاک می شود ؟

پس از ایستادن و کشیدن ترمز دستی می توان با فشار سوییچ ERASE به مدت 5 ثانیه اطلاعات آن را پاک کرد.


+نکته : در صورت بروز سوانح باید فیوز (C/B)  مربوط به CVR را کشید تا اطلاعات آن پاک نگردد و اطلاعات دیگری روی آن ضبط نگردد.

+ اگر سوئیچ ژنراتور در حالت ON باشد ، -- >  وصل شدن به  Gen Bus No.1 

به دلیل Spring Loaded   بودن ، ابتدا باید به طرف بیرون کشیده شود.


+APU لایتی دارد به نام APU Gen Off Bus --> زمانی روشن می شود که به سرعت مربوطه رسیده باشد.

+ زمانی که APU را روی Gen Bus  ها سوار کردیم ، منابع قبلی به طور اتوماتیک قطع می شوند.

+GND Cart  اگر کلیدش روی ON قرار گیرد ، هر دوی GEN Bus را روشن می کند.

+اگر یک Gen Bus برق نداشته باشد ، لایت مربوطه روشن می شود.(Bus Off  به رنگ نارنجی)

+اگر ژنراتور در پرواز توسط کلید قطع شود ، نمی تواند مجددا متصل گردد ، به همین دلیل سوئیچ مربوطه دارای Guard  می باشد.

+ High Oil Temp

زمانی که کلید در حالت In  قرار بگیرد ، دمای روغن  ورودی را در نشانگر خواهیم داشت .

زمانی که کلید در حالت Rise قرار بگیرد، اختلاف دمای روغن ورودی و خروجی اندازه گیری می شود.

ناحیه زرد در هر دو نشانگر خطرناک است.

+ باطری شارژر به طور پیشفرض  از Gnd service Bus  تغذیه می شود ولی اگر APU یا ژنراتورها فعال باشند  از Gen bus 1  تغذیه خواهد شد.

+ باتری حداقل 30 دقیقه می تواند  برق AC یا DC را تحمل می کند.

+سوئیچ باتری باس در حالت اولیه و گارد شده روی ON قرار دارد.

+TR1 و TR2  بک آپ یکدیگر هستند و TR3 بک آپ  TR1  و TR2  می باشد.











نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.